
03/29/2007 01:33 AMGroup for the Advancement of Psychiatry - Prozac --- BMJ "news" in question

Page 1 of 2http://ourgap.org/news/2005/prozacdocuments2/newsitem_view

Prozac --- BMJ "news" in question
This "incident may prove to be a messy one for the BMJ, ... formerly known as the British Medical
Journal, ... the BMJ, like some other medical journals, also has a separate news section that prints
articles like the recent one about Prozac. As it turns out, some of the Eli Lilly documents, which the
BMJ said it received from an anonymous source, have been circulating for years. And, Lilly officials
said, the BMJ and its reporter declined to provide the company with copies of the documents at
issue prior to the article's publication."

Dispute Puts a Medical Journal Under Fire
by Barry Meier, 17 Jan 2005, New York Times
http://www.nytimes.com/2005/01/17/business/media/17journal.html (
http://www.nytimes.com/2005/01/17/business/media/17journal.html )

(Related URLs
http://www.lilly.com/news/prozac_bmj.html (
http://www.nytimes.com/2005/01/17/business/media/17journal.html ) 
http://ourgap.org/news/2005/prozacdocuments ( http://ourgap.org/news/2005/prozacdocuments )
)

Last year was an especially bad one for the pharmaceutical industry, which experienced controversies
over how drug studies are disclosed and the implosion of the painkiller Vioxx. Now, as a result of the
recent publication of an article about the antidepressant Prozac, it appears that the staid, usually
methodical world of medical journals could suffer its own black eye.

On New Year's Day, the British medical journal BMJ published a news article suggesting that
"missing" documents from a decade-old lawsuit indicated that Eli Lilly & Company, the maker of
Prozac, had minimized data about the drug's risks of causing suicidal or violent behavior.

Within days, the article was cited in hundreds of television and newspaper reports. An outraged
Washington lawmaker demanded to know if Lilly had hidden the information from the Food and
Drug Administration. While company officials refuted the article's assertions, it was still repeatedly
cited. And last Thursday, Lilly spent about $800,000 to run full-page advertisements in 15 major
publications to dispute the article.

The incident may prove to be a messy one for the BMJ, which is based in London and owned by the
British Medical Association, a professional group. Much of the journal, formerly known as the British
Medical Journal, is devoted to research reports about medical issues that are reviewed by experts. But
the BMJ, like some other medical journals, also has a separate news section that prints articles like
the recent one about Prozac. As it turns out, some of the Eli Lilly documents, which the BMJ said it
received from an anonymous source, have been circulating for years. And, Lilly officials said, the
BMJ and its reporter declined to provide the company with copies of the documents at issue prior to
the article's publication.

The American freelance reporter who wrote the article, Jeanne Lenzer, declined to be interviewed,
referring all questions to the BMJ. Officials there did not respond to written questions, but a
spokeswoman, Emma Dickinson, said in an e-mail message on Friday that the publication "takes this
issue very seriously" and will address Lilly's concerns after reviewing them...



03/29/2007 01:33 AMGroup for the Advancement of Psychiatry - Prozac --- BMJ "news" in question

Page 2 of 2http://ourgap.org/news/2005/prozacdocuments2/newsitem_view

The article's appearance follows the recent controversy over whether drug makers adequately
disclosed the risks that antidepressants like Prozac posed to pediatric patients. And its comes as a
South Carolina teenager faces trial for murder as an adult on charges that he killed his grandparents
when he was 12. The teenager, Christopher Pittman, has acknowledged the crime, but his lawyers
have based his defense on the argument that he became violent after taking the drug Zoloft, an
antidepressant similar to Prozac...

(full article ( http://www.nytimes.com/2005/01/17/business/media/17journal.html ) )

 


